TOPPRAFFEL! sörjer: Ken Thorne

John Barrys ledmotiv till SNOBBAR SOM JOBBAR är troligen den bästa TV-signatur som någonsin gjorts – vilket ju är lämpligt, eftersom SNOBBAR SOM JOBBAR är den bästa TV-serie som någonsin gjorts. Dock var det inte Barry som stod för seriens score, det vill säga den övriga musiken. För denna stod Ken Thorne, och jag förknippar hans återkommande teman lika mycket med serien som Barrys signatur. Nu har Ken Thorne dött, 90 år gammal.

Engelsmannen Ken Thorne skrev filmmusik första gången 1948 till en film som hette THE CLOUDED CRYSTAL, men därefter dröjde det tills 1961 innan han åter anlitades. 1965 Grammynominerades han för filmmusiken till HELP! med The Beatles – för den musik som Beatles alltså inte stod för. Märkligt nog nämns han inte i för- eller eftertexter. Under 1960-talet skrev Thorne för filmer som KOMMISSARIE CLOUSEAU (den där Clouseau-filmen utan Peter Sellers), HUR JAG VANN KRIGET, KANALJEN I GALGEN (vilken höjdartitel) och LÅT PENGARNA RULLA (med Peter Sellers). 1966 tilldelades Thorne en Oscar för musiken till Richard Lesters EN KUL GREJ HÄNDE PÅ VÄG TILL FORUM.

Efter SNOBBAR SOM JOBBAR 1971 kom bland annat JUGGERNAUT, STRIDSHUNDARNA, han jobbade åter med Richard Lester på SUPERMAN II och STÅLMANNEN GÅR PÅ EN KRYPTO-NIT, och han stod för musiken till rysaren THE HOUSE WHERE EVIL DWELLS, LASSITER med Tom Selleck, Charles Bronson-rafflet DEN DJÄVULSKA HÄMNDEN, James Glickenhaus’ THE PROTECTOR – MANNEN UTAN FRUKTAN med Jacke Chan – och därefter jobbade Thorne nästan uteslutande med TV-produktioner; mest känd bland dessa är nog miniserien RETURN TO LONESOME DOVE (1993).

Ken Thorne skrev sitt sista score 2007 till TV-filmen MARCO POLO. Nu har han begett sig till den stora konserthallen ovan molnen.

KEN THORNE
1924 – 2014
R.I.P.

<!–
google_ad_client = "ca-pub-3083732164083137";
/* TOPPRAFFEL!-inlägg */
google_ad_slot = "7529329410";
google_ad_width = 234;
google_ad_height = 60;
//

https://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js

Lämna en kommentar