Bio: Vermin

Foton copyright (c) Noble Entertainment

Nu blir det franskt här på TOPPRAFFEL!

Fransk skräck, till och med. VERMIN, som i original heter VERMINES, är Sébastien Vaniceks långfilmsdebut, vilken kammade hem juryns pris i Sitges, och som nominerats till- och vunnit en rad andra priser på skräckfilmsfestivaler. Det låter ju lovande.

Sébastien Vanicek får väl också sägas vara en lovande regissör – men VERMIN blev jag en aning besviken på. Filmen är helt okej, men inte mer.

Théo Christine spelar Kaleb, som bor med sin syster i ett rejält nedgånget område i förorten – filmen är inspelad i Seine-Saint-Denis-departementet och i Noisy-le-Grand utanför Paris, om det verkligen är så illa där låter jag vara osagt. Les arènes de Picasso, komplexet med runda hus där Kaleb bor, ser dock riktigt coolt ut. Kaleb och hans syster bråkar konstant om ett arv, alla i filmen verkar ligga i luven på varandra, alla är mer eller mindre kriminella, och alla har afrikansk, arabisk eller asiatisk bakgrund – med undantag för poliser och några andra.

Kaleb gillar exotiska djur och kommer över en sällsynt spindel vi fått se i en dramatisk prolog som utspelas i en öken. Kaleb borde inte tagit spindeln med sig hem. Självklart dröjer det inte länge innan spindeln rymmer och ställer till det. Inte nog med att den biter folk, den lägger även ägg inuti sina offer. En spindel blir till tusentals. Och dessa spindlar växer i storlek.

Polis och räddningstjänst anländer. De sätter hela byggnaden i karantän, ingen får komma ut, och de stänger av strömmen. Inne i det mörka huset, fyllt med spindlar och spindelväv, befinner sig Kaleb och hans vänner, och de dödas en i taget.

Problemet med VERMIN, tycker jag, är att i princip alla rollfigurer är osympatiska. De är småkriminella, de är jobbiga, de skriker och har sig, de är våldsbenägna. Det blir lite svårt att bry sig om dem – jag hoppades att spindlarna skulle dyka upp och få tyst på dem. Även poliserna är osympatiska och våldsbenägna, de gillar att slå på folk med invandrarbakgrund.

Ett annat problem med filmen är att den går i gulgröna toner och nästan helt utspelas i mörker. De fula miljöerna blir ännu fulare, och ibland är det så mörkt att det är lite svårt att se vad som händer. Här ska jag kanske tillägga att jag såg filmen hemma, jag fick en screener eftersom den inte pressvisades här i Göteborg. Det är möjligt att allt är tydligare på en stor bioduk.

Men filmens effekter är jättebra. Det här är ingen film för dem med spindelfobi. Det fläskas på med en del äckelscener när spindlar kravlar ut ur sår i människokroppar.

Jag läser att Sébastien Vaniceks nästa projekt är en spinoff på EVIL DEAD. Det känns som ett projekt som kan passa honom.

(Biopremiär 8/3)

Lämna en kommentar