Bio: The Beekeeper

Foton copyright (c) Scanbox

Det har varit lite stiltje här på TOPPRAFFEL! – av ofrivilliga skäl. Jag lyckades nämligen med konststycket att bli utelåst från mitt WordPress-konto. Det tog sin lilla tid att komma åt det igen, beroende på långsam support från USA. Således publiceras denna recension idag, samma dag filmen har premiär, upptäcker jag, jag trodde det var på fredag.

Nå. Nu blir det ultravåld här på TOPPRAFFEL! Ultravåld med stort U.

Jag var rätt nyfiken på THE BEEKEEPER – den har nämligen fått överraskande bra kritik i utlandet. Det här är en film av den väldigt ojämne David Ayer. Han har gjort bra filmer, som STREET KINGS och FURY, och han har gjort usla filmer, som SUICIDE SQUAD och BRIGHT. Jag passade på att se hans förra film, THE TAX COLLECTOR från 2020, som jag trodde att jag sett – det hade jag inte, jag hade blandat ihop den med THE DEPT COLLECTOR. THE TAX COLLECTOR visade sig vara usel den med.

Jason Statham vet vi heller aldrig var vi har. Senast såg vi honom i EXPEND4BLES, och den filmen hade vi ju helst inte velat se alls. THE MEG 2 var också riktigt vissen. Dock har Jason Statham den fördelen att han är Jason Statham. I THE BEEKEEPER är han så extremt jävla stenhård att han skulle kunna vara maskot för Skånska Cementgjuteriet.

I THE BEEKEEPER spelar Statham en man som går under namnet Adam Clay – han heter antagligen inte så på riktigt. Han är biodlare – och före detta beekeeper. Beekeepers är ytterligare en sådan där superhemlig organisation med superagenter som är superbra på allting.

Clay hyr en lada på landet, ladan tillhör en äldre dam, Eloise (Phylicia Rashad), hon bor där ensam på sin gård och Clay sköter sitt – han odlar bin. Eloise råkar få sin dator kapad – och utsätts för en brutal phishing-scam. Ett synnerligen ondskefullt företag låtsas hjälpa Eloise, men istället länsar de alla hennes konton, bland annat ett som tillhör en hjälporganisation, på det kontot fanns det flera miljoner dollar. Eloise tar detta så hårt att hon skjuter sig. Detta kan kännas aningen överdrivet, borde hon inte först prata med polis och andra för att reda ut det? Men jag har fått veta att liknande fall faktiskt förekommit de senaste åren.

Clay hittar Eloise i huset – och i samma ögonblick störtar Eloises dotter, FBI-agenten Verona Parker (Emmy Raver-Lampman), in i huset med dragen pistol. Vad hon gjorde där just då framgår inte. Hon tror att Clay har mördat hennes mor och han grips, men eftersom det kan bevisas att det var självmord släpps han omgående.

Adam Clay är nu fast besluten att leta upp de ansvariga för Eloises död och ta kål på dem. Vilket han förstås gör. Samtidigt som Verona och hennes kollegor försöker stoppa honom. Jakten på de onda leder så högt upp man kan komma i USA.

THE BEEKEEPER utspelar sig i en värld som närmast kan liknas vid John Wick-filmernas värld. De callcenters där scammarna sitter ser ut som något slags bingohallar med en massa människor vid datorskärmar. Det ser ur att vara ”vanliga” människor som jobbar där, och de hejas på av killar som påminner om bingoutropare. Det är surrealistiskt och märkligt. Företagen ägs av en osannolikt slemmig kille som heter Derek Danforth (Josh Hutcherson). Han är ung, rik, knarkar och har en frisyr som gör att man önskar livet ur honom. Jeremy Irons spelar en före detta CIA-chef som står för säkerheten på Danforth Enterprises. Han känner till både the Beekeepers och Adam Clay.

Att handlingen haltar spelar ingen roll. THE BEEKEEPER handlar i princip enbart om action. Fetaction. Det här är en extremt brutal film. Blodet sprutar hejvilt. Adam Clay är förstås bäst på precis allting – och han är bestämd. Han ser inga hinder och går fram som en slåttermaskin, som en robot som inte går att stänga av. Han kan vara lite schysst mellan varven och ge oskyldiga en chans att sticka innan han eldar upp hus och bensinmackar. Han slår och sparkar folk sönder och samman, han eldar upp folk, han skjuter, knivhugger och lemlästar fienderna, som attackerar i horder. Alla skurkar är genuint vidriga.

Actionscenerna är välkoreograferade, välgjorda och extremt överdrivna. Det dyker upp en annan Beekeeper för att döda Clay, en kvinna i extravaganta kläder och med en minigun i sin bil, hennes uppenbarelse stärker likheterna med John Wick-filmerna – ingen hemlig agent eller lönnmördare skulle klä sig så iögonfallande i verkligheten, och högklackade boots är inte speciellt praktiskt när man slåss.

THE BEEKEEPER varar bara en timme och 45 minuter, den är rappt berättad, den är underhållande, och den slutar nästan lika tvärt som MANNEN PÅ TAKET.

Jag blir inte förvånad om Jason Statham återkommer i THE BEEKEEPER 2.

Under 2024 har vi även fått actionfilmer som heter THE BRICKLAYER (som är usel) och THE PAINTER (som jag inte har sett). Jag undrar om alla de här killarna är med i samma fackförbund. Kanske anlitar de THE ACCOUNTANT när de ska deklarera?

Slutligen: Filmens svenska text är verkligen under all kritik. Översättaren översätter ”fuck” med ”fuck”, ”fucking” med ”fucking” och så vidare. Det är fruktansvärt irriterande – i synnerhet som det är väldigt mycket svordomar i dialogen.

(Biopremiär 21/2)

Lämna en kommentar