Bio: Under pyramiden

Foton copyright (c) Scanbox

 
År 2012 var Johannes Brost med i både den sämsta svenska filmen någonsin; SEAN BANAN – INUTI SEANFRIKA, och i den hyllade AVALON, för vilken Brost fick en guldbagge. Jag ser att jag gav AVALON en tvåa i betyg, men det var enbart på grund av Brosts insats. Han är nämligen bra i en i övrigt riktigt dum och korkad film.

Nu är AVALON-regissören Axel Petersén tillbaka med en ny långfilm, sin andra, och jag gissar att den enda orsaken till att han fått göra den här, är att han vann priser för sin debutfilm. Han verkar ha fått fria tyglar, och ingen har vågat säga till honom att det han jobbar med är något av det sämsta man kan se på bio den här sidan av förra millennieskiftet.

Låt oss börja med filmaffischen. Jag gillar målade filmaffischer. Jag klagar ofta på alla dessa nya, trista affischer, som bara består av foton på skådespelarna. Men det finns gränser. Affischen till UNDER PYRAMIDEN är otroligt ful. Den ser ut som bokomslaget till en barn- och ungdomsdeckare från 1981. Är den gjord med färgpennor? Är det någon släkting som fått göra den? ”Åh, han/hon är ju så duktig!”. På grund av den här affischen trodde jag att jag skulle få se en äventyrsfilm för barn.

Icke. UNDER PYRAMIDEN är en gravallvarlig thriller för vuxna. Det här är en svensk version av Tintinäventyren ”Faraos cigarrer” och ”Det sönderslagna örat” – och TV-spelet ”Tomb Raider”. Fast utan äventyr. Och mycket till handling. Och spänning. Ja, utan det mesta.

Det hela börjar i Sverige – men det är inspelat i Holland för delvis holländska pengar. Stine Fischer Christensen spelar danskan Katarina Oxe, som är dotter till svenske konsthandlaren Sten Oxe (Johan Rabaeus). Varför pratar hon danska? Katarina öppnar ett nytt, eget konstgalleri, och dit kommer två mystiska egyptier, som pratar om att de vill köpa en antik, egyptisk statyett av Katarina. Hon vet inte vad de talar om.

Av någon anledning går Katarina till sin fars advokat, spelad av Philip Zandén. Han vill att hon ska skriva på en fullmakt. Vaddå för fullmakt. När Katarina kort därpå åter besöker advokaten, ligger han medvetslös på golvet. Eventuellt dör han, det framgår inte riktigt. Katarina gömmer sig när farsans kompis Bo (Reine Brynolfsson) plötsligt kommer in och beter sig skumt. Katarina hinner även besöka- och prata med en tant (Léonore Ekstrand) i ett par scener, i den ena scenen rider tanten runt, runt, runt på en häst. Vem är hon? Katarinas mor? En kollega? Hur ska jag veta det?

Tydligen har Sten Oxe blivit kidnappad och bortförd till Egypten. Katarina åker därför till Egypten. Där hittar hon en båt, och på den statyetten. Av någon anledning går Katarina in på ett kontor där hon lämnar ifrån sig passet. Hon ska få tillbaka det efter fem minuter, men det dröjer. Medan hon väntar kommer Bo in. Hon följer med honom utan att få tillbaka passet. Fast några scener senare har hon passet igen.

Därpå följer en rafflande actionscen med skottlossning, eftersom slemma egyptier dyker upp. All action sker utanför bild. Sedan händer lite fler grejor, och efter en timme och tjugo minuter är det plötsligt slut. Vad hände? Tog pengarna slut? Kom Petersén inte på ett bra slut? Vad gick det här ut på? Vilka är det tänkt ska betala pengar för att se det här?

Vi pratar nästan LITHIUM-klass här. UNDER PYRAMIDEN är sanslöst usel. Jag tycker att producenterna borde insett detta på ett tidigt stadium. Läste de inte manus? Och varför tackade kompetenta skådespelare som Brynolfsson, Zandén och Rabaeus ja till detta? För att få betald semester i Holland och Tel Aviv, där filmen är inspelad? Dialogen är under all kritik. Allt är obegripligt dåligt. 

Hjältinnan vandrar långsamt och slött genom filmen som om hon hellre vill vara någon annanstans, som om om inte bryr sig ett skvatt om vad som händer omkring henne. Hon verkar fullkomligt ointresserad av allting. Kanske hade hon läst manuset och insett vad för skit hon hamnat i?

Här finns ingen som helst uppbyggnad, inget som skapar spänning och intresse. Jag väntade hela tiden på att filmen skulle börja, men den han sluta innan detta skedde. Filmfotot är trist, Petersén stoppar med jämna mellanrum in ”konstnärliga” scener, i vilka det inte händer något. Filmen inleds med att Katarina kör bil och promenerar till galleriet, i realtid och filmat med handkamera. Katarina är i bild större delen av filmen.

Svenska Filminstitutet klagade nyligen på att nästan alla svenska filmer underpresterade rejält under 2015. Och nu kommer ännu en film som garanterat inte kommer att ses av någon alls, mer än de närmast sörjande. Det finns nämligen ingen orsak alls att se UNDER PYRAMIDEN.

Det enda positiva jag har att säga om filmen, är att den bara varar åttio minuter.

… Fast det är egentligen alldeles för länge.

(Biopremiär 5/2)
<!–
google_ad_client = "ca-pub-3083732164083137";
/* TOPPRAFFEL!-inlägg */
google_ad_slot = "7529329410";
google_ad_width = 234;
google_ad_height = 60;
//https://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js

Lämna en kommentar