Bio: Pacific Rim

Foton copyright (c) Warner Bros./Twentieth Century Fox Sverige



Sommaren 1980 var familjen på semester i Italien och där introducerades jag för den fina japanska genren Super Robot – eller Mecha. Japans animé och i synnerhet robotanimé var otroligt populärt i Sydeuropa på den tiden; två år senare var vi i Frankrike och jag noterade att japanska robotar förekom överallt även där. Den figur som verkade vara populärast var den som i Italien hette Atlas UFO Robot Goldrake. I Frankrike hette han Goldorak, medan han i Japan går under namnet Grendizer och i USA kallas Grandizer. Goldrake är visst något slags fortsättning på historien om jätteroboten Mazinger Z – som i Italien heter Mazinga Z. Men det finns ett helt gäng sådana här jätterobotar – och egentligen är de inga robotar, utan farkoster som styrs av mänskliga (eller utomjordiska) piloter. Oavsett vilket tyckte jag har det här var hur coolt som helst! Jag ritade egna jätterobotar och fyllde ritblock efter ritblock – och tyckte att det var synd att TV-serierna inte visades i Sverige – och inte heller serietidningarna och leksakerna fanns här.


Goldrake flankeras av två upplagor av Mazinger Z.


1989 regisserade Stuart Gordon ROBOT JOX; en lågbudgetfilm från Empire Pictures, producerad av Charles Band och med filmfoto av Mac Alberg. I den här filmen har alla krig avskaffats, istället slåss länder mot varandra med jätterobotar styrda av piloter. Om nu länderna ligger i fejd med varandra, alltså. Jag köpte filmen på engelsk köpvideo när den kom och jag har inte sett den på väldigt länge, och jag minns den som rätt okej, om än lite seg och med lite för få robotslagsmål. Charles Band återanvände senare robotarna i de betydligt billigare CRASH AND BURN och ROBOT WARS.



Men bortsett från dessa filmer, har det gjorts märkligt få live action-filmer om jätterobotar – åtminstone i västvärlden. Men här har vi så en ny, påkostad och gigantisk Super Robot-film, regisserad av Guillermo del Toro. Nu är det ju rätt längesedan del Toro regisserade en film – han har inte gjort något sedan HELLBOY II som kom 2008. Sedan dess har han mest skrivit och/eller producerat en rad filmer – och ärligt talat har dessa filmer inte varit något vidare. Fast jag måste nog säga att del Toro som regissör är rätt överskattad. BLADE II gillade jag, Hellboyfilmerna är rätt kul, men jag var aldrig till mig i trasorna över PANS LABYRINT och THE DEVIL’S BACKBONE. MIMIC är direkt dålig.


PACIFIC RIM, som kostade 180 miljoner dollar, blev en halvflopp i USA. Dock fick den rätt bra kritik och en del amerikanska vänner jag litar på hävdade att filmen är riktigt bra och rejält underhållande. Därför hade jag vissa förhoppningar på det här. Jätterobotar som slåss med jättemonster – hur kan man misslyckas med det?



Filmens fullständiga titel är sanslös: WARNER BROS. PICTURES AND LEGENDARY PICTURES PACIFIC RIM. Jo, det står så i loggan i eftertexterna – och i pressmaterialet! Året är 2020 och kriget mot kaijus har pågått i sju år. Kaiju är den japanska termen för jättemonster och i den här filmer stiger sådana upp ur havet för att mosa städer, döda människor och ta över Jorden. För att bekämpa dessa kaijus har man byggt jätterobotar som kallar Jägers. Efter tyskans ”jäger”, det vill säga jägare. En Jäger styrs av två piloter – vilka tyvärr inte kallas Jägermeisters. Att kontrollera en Jäger är komplicerat – man iför sig en speciell dräkt, sedan görs man fast i cockpiten – och så sammanlänkas piloternas hjärnor med varandra! De kan avläsa varandras tankar. Sedan rör de sig som två mimare som dansar The Robot, och Jägern traskar omkring – oftast ute i havet.



PACIFIC RIM är en väldigt snygg film. Specialeffekterna är fantastiska, de övertygar till hundra procent. Miljöerna är tjusiga – i synnerhet när de är i Hongkong; sällan har den staden sett så läcker ut. Det är självklart hur coolt som helst när en Jäger plockar upp en supertanker och använder den som tillhygge under ett slagsmål. Jägers använder sig ibland även av svärd, vilket får mig att tänka på Mazinger Z. 3D:n är riktigt bra, till skillnad från i till exempel THE WOLVERINE.


… Men i övrigt måste jag säga att jag blev besviken på filmen. Rollfigurerna är märkligt anonyma. Huvudpersonen är en pilot som heter Raleigh Becket (Charlie Hunnam från HOOLIGANS och CHILDREN OF MEN) och han är en blek figur. Rinko Kikuchi från THE BROTHERS BLOOM och NORWEGIAN WOOD är Mako, som när hon var barn såg sina föräldrar dödas under en kaijuattack. Befälhavaren Pentecost (Idris Elba) tog sig an tösen – och nu är hon den som är mest lämplig att ersätta Raleighs co-pilot som dödats. Men det går inte som planerat.


Den ende rollfigur som sticker ut är Ron Perlman, som gestaltar en excentrisk typ som heter Hannibal Chau och handlar med kaijuorgan, men handlingen mellan actionscenerna är ointressant och engagerar inte.



Vidare är filmen något otroligt tjatig. Den är fylld med hur många monsterslagsmål som helst, och dessa varar i en evighet. Visst är det imponerande när kaijus stompar fram som Godzilla och raserar storstäder, men det är ingen hejd på det. Nästan alla actionscenerna är identiska och det är ingen större skillnad på de olika robotarna. I stort sett hela filmen utspelar sig nattetid, vilket också blir tröttande.


Trots alla dessa invändningar sätter jag dock en trea i betyg. Jag tycker nämligen att den är lite för bra för att den ska få en tvåa. Och när allt kommer omkring är det ju fortfarande hur coolt som helst med Super Robots!








(Biopremiär 2/8)

<!–
google_ad_client = "ca-pub-3083732164083137";
/* TOPPRAFFEL!-inlägg */
google_ad_slot = "7529329410";
google_ad_width = 234;
google_ad_height = 60;
//

https://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js

0 reaktioner till “Bio: Pacific Rim

  1. Goldorak, det hade jag helt glömt, men nu minns jag att jag såg en Goldorak-film på bio, på sportlovet tror jag, i Malmö ca 1980. Goldorak var namnet som användes i den svenska dubbningen. Det minns jag tydligt, eftersom människorna i filmen ideligen utropade ”Goldorak!” när roboten kom till deras räddning gång på gång mot den ena fientliga superroboten efter den andra. Jag tyckte det var skittråkigt, oerhört tjatigt. Bara robotslagsmål. Och då var jag ändå i tioårsåldern och borde ha varit ganska okritisk och välkomnande inför robotslagsmål.

    Gilla

  2. Tack! Jag glömde nämna att jag senare 1980 läste i gratistidningen Filmtidningen att en film om Goldorak skulle gå upp på bio i Sverige. Den nådde aldrig Landskrona, vilket grämde mig. Fast för drygt tio år sedan såg jag de första avsnitten i dess amerikanska version. Tydligen hade handlingen ändrats i dubbningen.Ja;lömde även att nämna att jag i Italien köpte en bok som samlade en årgång av den italienska Goldorakserietidningen. 25 år senare upptäckte jag att de var licensproducerade i Italien – och de var väldigt slarvigt tecknade.

    Gilla

  3. Goldorak, det hade jag helt glömt, men nu minns jag att jag såg en Goldorak-film på bio, på sportlovet tror jag, i Malmö ca 1980. Goldorak var namnet som användes i den svenska dubbningen. Det minns jag tydligt, eftersom människorna i filmen ideligen utropade ”Goldorak!” när roboten kom till deras räddning gång på gång mot den ena fientliga superroboten efter den andra. Jag tyckte det var skittråkigt, oerhört tjatigt. Bara robotslagsmål. Och då var jag ändå i tioårsåldern och borde ha varit ganska okritisk och välkomnande inför robotslagsmål.

    Gilla

  4. Tack! Jag glömde nämna att jag senare 1980 läste i gratistidningen Filmtidningen att en film om Goldorak skulle gå upp på bio i Sverige. Den nådde aldrig Landskrona, vilket grämde mig. Fast för drygt tio år sedan såg jag de första avsnitten i dess amerikanska version. Tydligen hade handlingen ändrats i dubbningen.Ja;lömde även att nämna att jag i Italien köpte en bok som samlade en årgång av den italienska Goldorakserietidningen. 25 år senare upptäckte jag att de var licensproducerade i Italien – och de var väldigt slarvigt tecknade.

    Gilla

Lämna en kommentar