Konst: Irving Penn: Skiftande världar

Irving Penn
Ingmar Bergman (1 of 4), Stockholm, 1964
© Copyright by The Irving Penn Foundation

För ett gäng år sedan intervjuades en svensk fotograf i något TV-program. Han sa att folk som ägnar sig att att avbilda, tja, ett äpple, arrangerade stilleben, porträtt och annat inte ägnar sig åt konst. Han själv plåtar verkligheten rakt upp och ner. Jag håller inte med. Det han sysslar med är dokumentation. Med det inte sagt att dokumentation och pressbilder inte kan vara konst.
Irving Penn (1917-2009) var en av de första vars fotografier klassades som konst. Motiven på hans bilder är arrangerade. Han avbildade alltid sin version av objekt, personer och miljöer. Penn, som var verksam ända fram till sin död, är mest känd för sina modebilder och då framför allt för Vogue, men han ägnade sig även åt resereportage och kändisporträtt.

Irving Penn
Balenciaga Little Great Coat (Lisa Fonssagrives-Penn), Paris, 1950
© Copyright by The Irving Penn Foundation

Alla bilder går i samma linje. Motiven är arrangerade och regisserade. På 1970-talet fotograferade han afrikaner på plats i Afrika. De var iförda sina traditionella dräkter, men uppställda så som Penn ville se dem.
Jag kan ofta tycka att det är svårt att kommentera fotografier. ”Jovisst, det är ju snyggt och skickligt, men det säger mig ingenting”. Foton har en tendens att vara lite för konkret. Det är så det ser ut. På riktigt. Ibland förbättrat, ibland förfulat av estetiska skäl. Det funkar som tidningsomslag eller illustrationer, men det är sällan jag vill ha det hängande på väggen. Jag saknar känslan i en penna eller en pensel, konstnärens egen tolkning av det som ska avbildas.
Nu höjer sig Irving Penns bilder en hel del över mängden. Det här är bra. Jag gillar i synnerhet porträtten på kändisar inom kultursvängen. På 1940-talet lät han fotografera Truman Capote, Salvador Dali med flera stående, ibland direkt inträngda i ett hörn. Bokstavligt talat. Och på 60-talet tog Penn en serie porträtt på kulturpersonligheters ansikten; Ingmar Bergman, Capote igen, Arthur Miller. Penns fru, den svenska fotomodellen Lisa Fonssagrives-Penn, var ett ofta återkommande motiv.

Irving Penn
Fishmonger, London, 1950
© by Condé Nast Publications Ltd. 

Moderna Museet har ett stort antal bilder av Penn i sin ägo och nu ställs många av dem – väldigt många – ut på Moderna Museet Malmö. En intressant utställning, bra och trevlig – men: jag känner att jag inte har så mycket att säga om dem. Det känns onekligen lite märkligt. När det gäller film och serier brukar jag ha massor av åsikter att vräka ur mig, men den här gången tar det stopp. Vågar jag avsluta med klyschan ”bilderna får tala för sig själv”?
Utställningen Irving Penn: Skiftande världar visas den 16 juni till den 9 september.

http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js

Lämna en kommentar