En nackdel med filmer som bara släpps på streaming, är att man inte kan köpa dem och ställa dem i hyllan om man tycker att de är bra och vill behålla dem för att se om dem i framtiden när de försvunnit från streamingtjänsterna. En fördel med streaming är att skitdåliga filmer inte tar upp en massa utrymme – förr, på den gamla goda tiden, fick jag en massa mög hemskickat; mög på VHS och DVD som bara tog upp plats. Mög som var i vägen.
HE SEES YOU WHEN YOU’RE SLEEPING, som nu finns att hyra, har inte släppts på fysisk media i Sverige. Det här är en film som lätt slinker ner i mög-facket.
Detta är en film av engelsmannen Charlie Steeds, som jag gissar är rätt ung. Jag vet inte när han är född, mer han ser väldigt ung ut på de foton jag hittat. Den enda film av Steeds jag recenserat är den vansinnigt usla ESCAPE FROM CANNIBAL FARM, men jag tror att jag sett ytterligare några av hans låg-lågbudgetfilmer.
Steeds må vara engelsman, men HE SEES YOU WHEN YOU’RE SLEEPING är visst en amerikansk produktion och den är inspelad i USA med amerikanska skådespelare. Manuset är skrivet av David Lenik, som även innehar huvudrollen, och egentligen är det inget större fel på storyn. Den är inte originell, men den funkar. I övrigt är det inte mycket som funkar i den här filmen.
Det hela inleds med en prolog som utspelar sig 1963. Det är julafton och en mordisk galning har rymt från ett mentalsjukhus. En liten pojke, Chester, blir vittne till hur hans föräldrar yxmördas av en tosing utklädd till jultomte.
Hopp till 1980. Chester, som nu spelas av David Lenik, är vuxen och har spenderat större delen av sitt liv på psyket. Nu är han friskförklarad och tillsammans med sin flickvän (Nellie Spackman) återvänder han till huset där hans föräldrar mördades. Där bor nu hans knepiga moster Marion (Caroline Williams från THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE 2 och tonvis med lågbudgetskräck) med sin elake son (Cedric Gegel). Det är åter julafton.
Chester hittar lappar med budskap från mannen som mördade hans föräldrar. Är mördaren tillbaka? Är det någon som driver med honom? Chester börjar känna sig förvirrad, kanske håller han på att bli galen igen. En tosing utklädd till tomte dyker upp och börjar slakta folk. Handlingen lånar lite av PSYCHO 2, i vilken några försöker få Norman Bates att tappa greppet igen. Men det är okej.
HE SEES YOU WHEN YOU’RE SLEEPING är till större delen jävligt dålig. Dialogen är full av exposition och den är under all kritik, här finns knappt en enda replik som låter realistisk. Skådespeleriet är stelt och mestadels uselt – Peyton Michelle Edwards, som spelar en grannflicka, klarar sig hyfsat. Agerandet är teatraliskt och onaturligt, men det måste ha varit svårt att få till det med den dialogen. Regin är inget vidare och filmfotot är tråkigt.
Av någon anledning utspelar sig filmen alltså 1980. Jag antar att Steeds och Lenik ville göra en slasher i 80-talsstil, en pastisch på 80-talsfilm. Det är bara det att ingenting i filmen ser ut- och känns som 1980. Det närmaste man kommer 80-talet är typsnittet som används till för och eftertexter, och en låt som spelas under eftertexterna.
Det mest positiva jag kan säga om den här filmen är att den inte är tråkig. Berättartempot är bra. Men i övrigt är det här alldeles för amatörmässigt och taffligt. Visst, blodet forsar emellanåt, och det är väl det publiken vill se, men filmen blir inte bättre för det.
Jag gissar att många som hyr den här filmen kommer att stänga av efter en kvart. Högst.

Upptäck mer från TOPPRAFFEL!
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.