Foton copyright (c) Scanbox
Jag såg aldrig Richard Holms (THE RESURRECTION OF MICHAEL MYERS 1&2, SEX LÖGNER & VIDEOVÅLD, GRÄNSEN) förra film; AVGRUNDEN, som med sin budget på 91 miljoner kronor är en av de dyraste filmer som gjorts i Sverige. Holms nya film VI DÖR I NATT är desto billigare. Någon exakt budget nämns inte någonstans, men den beskrivs som ”begränsad”. Filmen ser ut att ha kostat ett par miljoner.
VI DÖR I NATT är en actionthriller. Det här är en av de våldsammaste och blodigaste svenska filmer som gjorts, det är sällan man ser svensk film med så här mycket splatter.
Amanda Lindh från FEED och KARUSELL spelar Ellie, som på väg till jobbet en morgon hör skrik på hjälp från en dunge. Skriken kommer från under marken – Ellie och hennes hund gräver och hittar en låda, och i lådan hittar de en naken kvinna; Isa (Emilia Roosmann, som ser ut som Lena Philipsson). Isa säger att Ellie absolut inte får berätta för någon om det här, då kommer ”de” att leta upp Ellie och döda henne och hela hennes familj. Sedan springer Isa iväg och försvinner i skogen.
Ellie jobbar på varuhuset Nisses, som ligger långt ifrån civilisationen – den här filmen utspelar sig i obygden. Nisses har en nyanställd som gör sin första dag, Francki (Christian Magdu, som även producerat och vars fru Christin skrivit manus tillsammans med Robin Sherlock Holm). Han är en obehaglig typ, Francki, han har tagit jobbet bara för att få vara nära Ellie, som han är hemligt förälskad i och stalkar. Emil Almén spelar Sture, den osympatiske chefen på Nisses; det första Sture gör är att låsa in Franckis mobiltelefon i ett kassaskåp, de anställda får absolut inte använda sociala medier på arbetstid. Främsta orsaken till att alla mobiler låses in är förstås för att rollfigurerna inte ska kunna ringa efter hjälp när det behövs, då hade det här blivit en väldigt kort film.

På Nisses jobbar även Stures osympatiska dotter Leo (Clara Christiansson Drake), som inte alls vill ta över butiken efter sin far, och den osympatiske Kim (Jonathan Fredriksson), som har mustasch och driver med Francki. Ia Langhammer är nog det mest kända svenska namnet i rollistan, hon spelar den vresiga och osympatiska kunden Elsa, som personalen kallar ”Fittkärringen”. Norrmannen Kristoffer Joner, som varit med i en rad Hollywoodfilmer, spelar alkisen Conny, som till skillnad från de andra är sympatisk.
Butiken är nästan helt tom på kunder och Sture har kört hem, när Isa och en kille plötsligt trillar in. De blöder och skriker att personalen måste stänga och låsa dörrarna. Ett stort, maskerat gäng är på väg mot Nisses för att hämta Isa och killen, vilka bär på en hemlighet; de döljer något. Mörkret faller och gänget försöker ta sig in. Det kommer att ta 45 minuter för polisen att ta sig dit. Blod ska flyta.
VI DÖR I NATT är på sätt och vis en zombiefilm utan zombies – som om zombierna är ersatta med våldskulten från COBRA (1986). Här finns även stora likheter med ATTACK MOT POLISSTATION 13 (1976, vilken i sin tur byggde på RIO BRAVO, 1959). Jag kommer även att tänka på nyligen bortgångne Scott Spiegels INTRUDER från 1989, det är en slasher som utspelar sig nattetid på ett varuhus.
Tekniskt sett är VI DÖR I NATT kompetent gjord. Filmfotot är okej, om än rudimentärt och helt utan finesser och extravaganser. Däremot är dialogen fullkomligt erbarmlig. Den här filmen har den sämsta dialog jag hört i en svensk film på hur länge som helst. Dialogen är inte bara dålig, den är även full av irriterande språkfel. Förvisso pratar folk slarvigt i verkligheten, men det finns ändå gränser. Folk säger de mest konstiga saker, bland annat pratas det om ”handlingen” – men det är ingen handling som avses, utan det faktum att Elsa har handlat. Det är lite svårt att avgöra om skådespeleriet är bra eller dåligt, alla medverkande måste tampas med den bisarra dialogen.

Handlingen lämnar också en del att önska. Vissa detaljer glöms bort. Logiken haltar. Vid ett tillfälle kommer Sture körande för att hjälpa den utsatta personalen – och med sig har han ett gevär! Inte nog med det, han skjuter ner ett par av gängmedlemmarna. Två poliser beter sig besynnerligt och verkar tycka att den obeväpnade Leo är ett större hot än de gängmedlemmar som med pistoler i händerna hotfullt går mot poliserna. Att filmen är fullkomligt humorbefriad hjälper inte heller. Ibland är den ofrivilligt rolig.
Men. Richard Holm kan verkligen sin sak när det gäller ultravåld och splatter. På den fronten levererar VI DÖR I NATT, och det med råge. De ytterst professionella effekterna är välgjorda och realistiska. Holm och hans team gottar sig i blodiga detaljer.
Flera namn upprepas ett flertal gånger i eftertexterna, medlemmarna i teamet har haft flera roller.
VI DÖR I NATT är inte speciellt bra, den är rätt kass, men den räddas – åtminstone lite grann – av allt fläskigt splatter.
Varning: det spelas Gyllene Tider på soundtracket.

(Biopremiär 24/10)
Upptäck mer från TOPPRAFFEL!
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.