Härommånaden skrev jag en text här på TOPPRAFFEL! om dåliga filmer, du kan läsa den HÄR. I förbifarten nämnde jag BALLERINA ASSASSIN, som jag hade sett på en utländsk streamingtjänst, men eftersom den nu finns att hyra även i Sverige tar jag upp den igen.
BALLERINA ASSASSIN är The Asylums svar på BALLERINA, det vill säga John Wick-spinoffen, inte den koreanska actionfilmen på Netflix. The Asylum är ju lågbudgetbolaget som producerar så kallade mockbusters; imitationer av storfilmer som går upp på bio. Ofta har de bara en snarlik titel och vaga likheter med filmen vars förmodade succé de tänker rida på, ibland finns det inga likheter alls med storfilmen, mer än titeln. Den ursprungliga tanken när The Asylum började göra de här billiga filmerna var väl att folk skulle hyra- eller köpa dem i tron att det var den ”riktiga” filmen, ungefär som när morföräldrar köpte en taffligt animerad billighetsversion av ALADDIN på ICA till sina barnbarn som önskade sig Disneys film.
BALLERINA kostade 90 miljoner dollar att göra. BALLERINA ASSASSIN kostade $100 000. Michael Su har regisserat den här filmen som ser ut att ha kostat just $100 000 – men det här är inte helt hopplöst. Jag kan inte påstå att filmen är bra, för det är den inte, den är inget vidare – men jag undrar vad Su hade kunnat åstadkomma om han fått ett par miljoner dollar att röra sig mig, den typ av budget som B-filmer med till exempel Scott Adkins har.
Den väldigt vackra Preet Kaur, som tidigare varit med i The Asylums ROAD WARS: MAX FURY (med Vernon Wells från THE ROAD WARRIOR), spelar Maria, som är titelns lönnmördare – fast hon är snarare vara hemlig agent, hon jobbar åt en mystisk underrättelsetjänst ledd av en som heter Bixby (Dominic Keating). Bossen för en utländsk kartell besöker USA och Bixby ger Maria i uppdrag att hålla koll på dennes fru; Carmen (Rocio Scotto). Carmen ska på audition för en balettrupp och praktiskt nog har Maria tidigare varit ballerina. Saker och ting går inte som planerat när det visar sig att det finns en förrädare i agentorganisationen Maria jobbar åt.
Något de inte spenderat pengar på i BALLERINA ASSASSIN är dansöser. Inga av de medverkande verkar kunna dansa balett. De står mest och viftar med armarna. Det är möjligt att Preet Kaur har vissa danskunskaper, senare i filmen får vi se hur hon tar sig genom ett nät av laserstrålar genom att dansa balett.
Filmen varar bara 86 minuter och det tar en dryg halvtimme innan vi får den första actionscenen. Det dröjer alltså lite för länge. Actionscenerna är inte mycket att skriva hem om och de datoranimerade mynningsflammorna ser billiga ut. Filmfotot är rätt platt och oinspirerat.
Dock tar Preet Kaur sin roll på allvar, hon verkar gå in för slagsmålen. Rent allmänt verkar de medverkande ta det hela på allvar, till skillnad från många andra Asylum-filmer, där de anlitat kända skådespelare som sover sig igenom rollerna, när de inte ser direkt generade ut.
Jag väljer att vara snäll och sätter en tvåa. Många filmer från The Asylum är mycket sämre än den här och jag tyckte nog att BALLERINA ASSASSIN var lite småkul trots allt.

Upptäck mer från TOPPRAFFEL!
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.