I min recension av Steven Soderbergs senaste film BLACK BAG häromdagen nämnde jag att den kostade hela 60 miljoner dollar att göra, vilket verkligen inte syns. Filmen hade säkert gått att göra för att par miljoner – stålarna gick väl till de medverkande stjärnorna och lyxig catering.
Sedan har vi filmer som NIGHT SHOOT från 2024, som nu finns att hyra på valfri plattform. Denna lilla skräckfilm spelades in på 17 dagar och kostade ungefär $150 000 att göra. Det är 0,25% av BLACK BAGs budget.
NIGHT SHOOT är en film med manus och regi av Taylor Katsanis, som även gör en av rollerna i filmen. Detta är hans andra långfilm, han debut var en dokumentär som heter IN THEIR SHOES, och före den gjorde han ett par kortfilmer. Som skådespelare har han visst varit med i ett avsnitt av den nya versionen av DYNASTIN. Han ser ut att vara i 30-årsåldern, men han kan förstås vara yngre. Eller äldre.
Filmen handlar om ett litet gäng filmstudenter på en konstskola – Katsanis är utbildad på en konstskola, och scenerna härifrån känns realistiska, närmast dokumentära. En kurs om dokumentärfilm inleds med att en excentrisk professor med tysk brytning visar dokumentära bilder på en kille som tar livet av sig genom att hoppa från en bro. Studenterna chockas och en diskussion om moral uppstår.
Berättelsens huvudpersoner får i uppdrag att göra en dokumentärfilm. Gruppens egotrippade regissör Zach (Derek Evans) föreslår att de ska göra en kortfilm om de hemlösa som bor i ett läger i en skog nära skolan. Taylor Katsanis spelar kameramannen Niko, Kasey O’ Barr är TJ, som kommit till skolan för att spela baseball, men placerats på dokumentärfilmskursen, Andrea Vertuca gör skådespelerskan Olivia, medan Alexia Bailey spelar Elisha, som ska agera reporter; det står nästan ”Final Girl” stämplat i pannan på henne.
De intervjuar några av de boende i tältlägret. Zach får den idiotiska idén att de ska tillbringa en natt i skogen. Han tänker inte dra sig för att fejka- och iscensätta saker för att göra sin film mer dramatisk och kommersiell, det här kan vara ingången till något stort. Vad de missat är att det i skogen bor tre mordiska existenser, varav en är en mentalsjuk, flinande kvinna. De dödar folk för skojs skull. Självklart går inte gängets filminspelning som planerat. Twisten på slutet är härligt cynisk.
NIGHT SHOOT känns lite grann som DEN SISTA FÄRDEN och CANNIBAL HOLOCAUST – och kanske även lite grann som MOTORSÅGSMASSAKERN och THE HILLS HAVE EYES. Det här är ingen felfri film. Den har ibland lite problem med tempot, den hade kunnat kortas med tio minuter, och folk beter sig idiotiskt bara för att de ska kunna bli slaktade av skogsdårarna.
Men – jämförd med andra, liknande lågbudgetfilmer höjer NIGHT SHOOT sig över mängden. Skådespeleriet är bättre än det brukar vara i sådana här filmer, jag gissar att de medverkande är, eller har varit, studenter på konstskolor. Flera av rollfigurerna är sympatiska. Filmfotot är bra, även om ljussättningen är märklig i vissa inomhusscener och några scenövergångar är också lite märkliga. Filmen ger ett hyfsat professionellt intryck. Jag har sett mängder av filmer med högre budget som ser betydligt värre ut-, och som är betydligt tråkigare, än den här. Filmmusiken är kanske lite överarbetad och passar inte alltid in, men det kan man ta.
Jag ger inte NIGHT SHOOT min högsta rekommendation, men jag gillade den här och är nyfiken på vad Taylor Katsinis gör härnäst.

Upptäck mer från TOPPRAFFEL!
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.