Streaming: Piglet

PIGLET (Njutafilms)

Jasså, där sitter ni och väntar på en recension av JURASSIC WORLD REBIRTH. Då väntar ni förgäves. Jag har varit bortrest och missade pressvisningen. Dessutom har jag ju inte varit speciellt förtjust i de tidigare JURASSIC WORLD-filmerna, så det känns som att jag lika bra kan vänta med att se den tills den släpps på streaming.

Istället får ni en recension av slashern PIGLET, som släpptes som hyrfilm på streaming för några veckor sedan. Kanske inte det mest uppenbara substitutet för JURASSIC WORLD REBIRTH. Jag vet inte riktigt varför jag såg den här filmen, jag kan inte påstå att jag hade höga förväntningar – eller förväntningar överhuvudtaget. Men, jag har ju skrivit om de tidigare Nalle Puh-skräckfilmerna, så jag kan lika gärna klämma den här också. WINNIE THE POOH: BLOOD AND HONEY var en rätt värdelös engelsk låg-lågbudgetfilm som drog in en massa pengar, mest tack vare titeln och ämnet. WINNIE THE POOH: BLOOD AND HONEY 2 var något bättre och mer påkostad än den första filmen, men med det inte sagt att den var speciellt bra. PETER PAN’S NEVERLAND NIGHTMARE, den tredje filmen i Twisted Childhood Nightmares-universumet, var överraskande bra. Åtminstone jämförd med de två Nalle Puh-filmerna.

Det visar sig, till min förvåning, att PIGLET inte ingår i Twisted Childhood Nightmares-universumet. Piglet, det vill säga Nasse, var med i den första BLOOD AND HONEY, men detta är en fristående film. Liksom de tidigare filmerna kommer den från ITN Studios, och producenterna är desamma, men filmmakarna är andra – Andrea M Catinella har regisserat, medan Harry Boxley står för manus. PIGLET har dock ingenting med Nalle Puh att göra – det här är en annan mördare som bär samma mask som Nasse bar i BLOOD AND HONEY.

PIGLET är betydligt sämre än de tre tidigare filmerna. De där tre tidigare filmerna är för övrigt bättre än det mesta som kommer från ITN, med undantag för CINDERELLA’S REVENGE med Natasha Henstridge; den finns också att hyra i Sverige, jag har inte recenserat den, men den var lite småkul och bättre gjord än de andra (det finns kanske fler filmer som är acceptabla, jag har inte sett alla). Manus och regi i PIGLET är allt annat än bra, men framför allt är det de usla skådespelarinsatserna som sänker filmen totalt.

Piglet (Alexander Butler) är en seriemördare som utsatts för experiment – han har injicerats med någon drog som fått honom att växa och bli vanställd. I filmens inledning rymmer han från en fångtransport som stannat mitt inne i skogen, eftersom chauffören måste kissa. Chauffören kissar i flera minuter medan han kollar sin mobil. De otroligt klantiga vakterna i bilen dödas av Piglet, en av vakterna drar sin pistol, men av någon anledning skjuter hon inte Piglet på fläcken, hon är för skraj. Piglet beger sig in i skogen där han träffar den galne enslingen mr Hogarth (Jeremy Vinogradov). De två lever Motorsågsmassakernliv där i skogen, de lurar dit folk som de mördar och äter upp.

Alina Desmond spelar Kate, som fyller 21. För att fira hennes födelsedag har hennes syster och ett kompisgäng hyrt Hogarths stuga i skogen. Hela tjejgänget är irriterande och osympatiskt. En av dem spelas av Lauren Staerck, som var Askungen i CINDERELLA’S REVENGE. En mystisk ung man (Rory Forder) dyker plötsligt upp för att varna tjejerna; det är farligt i skogen. De tror inte på killen, så det går illa för dem.

… Det går illa för fler än tjejerna. De väntar på ytterligare några kompisar som är på väg till stugan, däribland ett par killar. Kompisarna stannar i skogen och två av dem går ut för att ha sex, som man ju gärna gör mitt i skogen. De två slaktas ganska omgående. Tjejen med tatueringar och silikonbröst är en vansinnigt usel skådespelerska. Hon heter Eva Ray och har varit med i några andra ITN-filmer, däribland den hopplösa POPEYE’S REVENGE, men hon är främst verksam som porrskådis.

PIGLET är inte speciellt lång, men den är seg. Både filmfoto och manus är så rudimentärt det kan bli. Här finns ingen karaktärsutveckling överhuvudtaget, rollfigurerna presenteras knappt, de är bara där för att dödas. Specialeffekterna är inte heller något att skriva hem om, allting är taffligt. Jag hoppades att PIGLET, i all sin billighet, ändå skulle vara rolig och underhållande, men det här är bara inkompetent och tråkigt. Men, de gör väl pengar, de här filmerna – folk ser dem. Herregud, jag såg den ju. Filmerna kostar inte så mycket att göra, PIGLET ska ha kostat 30 000 dollar. Det vore kul om de här engelsmännen någon gång ansträngde sig och gjorde något bra, istället för att snabbt slänga ihop något som bara ser ut att vara, just det, snabbt hopslängt.

Om en dryg månad har ännu en ITN-film premiär; BAMBI: THE RECKONING. Den ska faktiskt gå upp på bio. Jag lär sannolikt recensera den. Vem vet – den är kanske bra? Av trailern att döma är den mer påkostad och ser ut som en riktig film. Den ser faktiskt lite lovande ut.


Upptäck mer från TOPPRAFFEL!

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Lämna en kommentar