RÖTMÅNAD (Studio S Entertainment)
Först och främst: nej, Blu-ray-omslaget ser förstås inte ut som på bilden här ovan. Jag modifierade det, så att jag kan dela denna recension i sociala medier utan att blockas; den första bilden brukar ju få illustrera inlägget. Det riktiga omslaget hittar ni här under någonstans. Till saken:
Den svenska synden. Det var länge sedan jag ägnade mig åt den svenska synden, och det var längesedan jag såg på Christina Lindberg-filmer, med undantag för THRILLER – EN GRYM FILM, som jag köpte på Blu-ray för ett par år sedan – jag köpte den dessutom två gånger, eftersom den kom ut på två olika amerikanska bolag. Utgåvorna har olika extramaterial, så jag behåller dem bägge två.
Annat var det för 30-35 år sedan. Då frossade jag och mina kompisar i den svenska synden, och annan gammal bortglömd, svensk filmkonst. Det var en rolig tid – det är alltid roligt att upptäcka något nytt. Rättare sagt: att upptäcka något gammalt som blir nytt. Det var ungefär som på 1980-talet, när jag upptäckte italienska skräckfilmer och giallo – och det är lite grann som nu på 2020-talet, när jag upptäckt japansk hårdrock. En port öppnades och en ny värld visade sig.
I början av 90-talet var svensk sexfilm, svensk exploitation och svensk B-film från 1960- och 70-talen i princip något helt bortglömt. Det gick på sin höjd att läsa om dem i gamla böcker och tidningar, men det var svårt att se de flesta av dem. Några hade släppts på hyrvideo på 80-talet, någon hade visats på TV för länge sedan. Jag och mina kompisar började att gräva i de här gamla filmerna – och vi lokaliserade de flesta av dem. Stefan Nylén var den som var skickligast på att komma över de mest obskyra och svårfunna filmerna. Det här var dessutom några år innan Klubb Super-8 började släppa dessa gamla, så kallade kultklassiker på video och senare på DVD.
Jag skrev om en hel del av de här filmerna i min kultfilmsspalt i dagstidningen NST, det vill säga Nordvästra Skånes Tidningar och Landskrona Posten. Jag var troligen den ende som skrev om de här filmerna sedan 70-talet. Vi skrev även om den svenska synden i filmtidningen Magasin Defekt, som jag var redaktör för.
RÖTMÅNAD från 1970 är en film av Jan Haldoff (1939-2010). Halldoff var en av våra mer kända regissörer under 60- och 70-talen, han hade sitt namn utskrivet med stora bokstäver på filmaffischerna, han figurerade ibland på bild i filmernas trailers. Hans filmografi är dock rätt spretig. Den innehåller att från komedier som drog stor publik, till gråa dramer som knappast kan ha lockat någon alls. Jag tittar på hans filmografi och konstaterar att jag inte sett alla filmer han gjort, jag trodde att jag sett allt. Idag kan jag även uppskatta hans gråa dramer – även om de egentligen är alldeles för tråkiga. Jag växte upp på 70-talet, så jag tycker att det är intressant att göra korta återbesök; återuppleva miljöer, stämningar och annat som försvunnit. Dessutom är det alltid trevligt att se filmer med gamla fina, svenska skådespelare.

Den svarta komedin RÖTMÅNAD var den då 19-åriga Christina Lindbergs filmdebut. Hon var redan välkänd som utvikningstjej och efter att ha gjort RÖTMÅNAD vällde filmanbuden in, och hon blev snart en världsstjärna.
Filmens huvudroller görs av Carl-Gustaf Lindstedt och Ulla Sjöblom. Carl-Gustaf spelar herrfrisören Assar Gustafsson, som bor på en somrig skärgårdsö med dottern Anna-Bella (Lindberg) och hunden Ludde.
En dag kommer Assars fru Sally (Sjöblom) simmande. Assar trodde att hon var död, men så var inte fallet, hon hade bara stuckit. Men nu är hon tillbaka – eftersom hon fått en idé:
Sally tänker bedriva bordellverksamhet i stugan på ön, och Anna-Bella ska agera nakenmodell för fotografer som kommer dit. Här ska göras stora pengar!
Snart anländer det en massa karlar till ön. Sally är hård, osympatisk och skoningslös, hon är bara ute efter pengar, känslor är inget man ska ha. Anna-Bella blir förälskad i en ung fotograf spelad av Eddie Axberg, och det går inte hem hos Sally.
Assar uppskattar inte det som försiggår på ön. Det finns bara en lösning: att ta livet av Sally. Han planerar att mörda henne. Hans mordförsök misslyckas gång på gång.
RÖTMÅNAD är en film som nästan hade kunnat vara en rak thriller. Om humorn, de roliga replikerna och en del slapstickinslag hade plockats bort, hade det här nog kunnat funka som en psykologisk thriller om en ond, hård kvinna och hennes hunsade make.
… Men nu är det en komedi – och dessutom en jävligt rolig komedi. RÖTMÅNAD fick dålig kritik när den gick upp på bio i Sverige. Detta berodde mest på de många nakenscenerna; Christina Lindberg får många tillfällen att visa upp sina fysiska företräden, samt på att den är festlig – och kanske även på att det inte är en uttalat politisk film. Filmmanuset skrevs av Jan Halldoff, Bengt Forslund och Lars Forssell.
Carl-Gustaf Lindstedt är jätterolig i sin roll och han imponerar med sin fysiska humor. Trots sin ålder och rondör snubblar han omkring, han trillar och har sig på de mest imponerande sätt. Ulla Sjöblom är direkt obehaglig i rollen, vilket väl också är meningen. Hon ser även ut att vara tjugo år äldre än hon faktiskt var.
En lång rad välbekanta skådespelare dyker upp på ön. Ernst Günther, iförd Beppe-hatt, spelar grannen, Jan Blomberg gör en fotograf, Carl-Axel Elfving spelar präst, Bo Halldoff är jätterolig som begravningsentreprenör, Frej Lindqvist ploppar oväntat upp som finne i en roddbåt, Gunnar ”Knas” Lindkvist skymtar förbi i ett större sällskap, och minsann om inte Ulf Palme också är med.
RÖTMÅNAD är en överraskande snygg film – och den är ännu snyggare på denna nya Blu-ray-utgåva. Det är en otroligt somrig film, den låter – och nästan luktar – som min barndoms somrar på 70-talet, så som jag minns dem (och så här 50 år senare brukar man minnas fel). Varmt solljus, surrande insekter, en båtmotor på avstånd. Filmfotot är utmärkt.
Det dricks kopiösa mängder sprit i filmen. När det inte dricks sprit, så pratas det om att dricka sprit. Det dricks även kaffe och det äts hembakat kaffebröd.
Slutscenen är hysteriskt rolig!

Det finns en hel del extramaterial på denna nya utgåva. Huvudnumret är en nygjord, drygt 16 minuter lång intervju med Christina Lindberg, gjord av ovannämnde Stefan Nylén. Ständigt denne Nylén – han nämndes även i NST för 30 år sedan!
Vidare finns här en kort intervju med Janne Halldoff från Rapport, gjord under inspelningen, och här finns en fem minuter kort kortfilm om Bajen som Halldoff gjort, den består bara av spelare som gör mål och bilder på publiken. Många av dem i publiken vänder sig mot kameran och gör V-tecknet – tror de. Men de har vänt handflatan mot sig, och gör istället det engelska tecknet för ”Fuck off”. Bland extramaterialet finns även två bildgallerier, samt trailers för ett flertal Halldoff-filmer.
Det var otroligt trevligt att återse RÖTMÅNAD! Vågar vi nu hoppas på en stilig Blu-ray-utgåva av Halldoffs FIRMAFESTEN? Jag vet att JACK är på gång.
Självklart måste du genast köpa RÖTMÅNAD, något annat finns ju inte på kartan! Men, men, men … stammar du och fortsätter: Var kan jag köpa RÖTMÅNAD på Blu-ray samtidigt som jag stöttar TOPPRAFFEL! och känner mig som en bättre människa? Enkelt: du klickar bara HÄR och beställer den från kulturivrarna på Ginza!

Upptäck mer från TOPPRAFFEL!
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Din modifiering av Christina Lindberg till påklädd på omslaget påminner om när hon i en vanlig snäll veckotidning var klippdocka och man fick klippa ut även två plagg – långklänning och tennisdräkt att ekipera henne i. Fortsättning med fler plagg i nästföljande nummer. Sedan kom den mer långbenta Lill Lindfors, vill jag minnas. Innan Christina-dockan kläddes på sågs dock ingen brunhårigt världsberömd mutta, utan hon hade underkläder i ljusblått – trosorna ända upp till naveln.
GillaGilla
Mitt första möte med Christin Lindberg: Sensommaren 1975, jag var 20, jag hade på Alf Robertsons källarkontor på Rosenlundsgatan på Söder bryggt kaffe och dukat för tre, då Alf väntade dit 25-åriga Christina och hennes sambo, alltså Nordens mest konstnärlige flickfotograf Bo Sehlberg. Jag drog mig tillbaka till mitt rum, det var ingen dörr emellan, jag hörde genom mitt knatter på skrivmaskinen en del av deras snack – Christina lät (som i ”Rötmånad”) som en rätt vanlig tjej, inte särskilt brudig. När Alf och Bosse gick ut i trappuppgången för att kolla ljus och fotovinklar, gled Christina in på mitt rum, bytte några ord, berömde kaffet – hon drack det svart utan socker och grädde. Hennes ansikte var minst lika sevärt som hennes toppigt bystiga nylonjumper. Manchesterjeansen relativt nya men tighta och raffigt rynkiga, veckade vid skrevet av vardagligt användande. Mitt andra möte med Christina: Sommaren 1978 – hon var inte hemma när jag tog en ivrig och rätt så kurvig skånska, Måna, med mig dit till bostaden för att Bosse i studion skulle plåta utvik. Det drog ut på tiden – han fick ”arbeta med hennes bröst” som syntes lite tunga om han inte belyste milt med extra lampa nerifrån golvnivå. Efteråt, när vi snackade lite detaljer, kom Christina hem och sa häpet och nästan lite irriterat ”Jaså, är ni kvar ännu”. Hon hade väl något angeläget att snacka med Bosse om, och Måna och jag stod ju redan i hallen vid klädgalgarna, så vi tog ganska naturligt adjö. På 1980-talet, då jag var mer verksam som journalist än låtskrivare, sände Christina mig ibland några foton, såväl nakna som påklädda, som jag kunde få ut i diverse tidningar där jag skrev passande artiklar om hennes karriär. Du Pidde, vad schysst att du som kritiker diggar henne, vilket inte många recensenter i Norden (men desto fler i övriga världen) officiellt har gjort. Att hon en gång sökte till Scenskolan och inte antogs, det har vissa ”kännare” aldrig kunnat glömma.
GillaGilla
Hon pratar om Scenskolan i intervjun på denna Blu-ray.
GillaGilla
Tack, Nyléns intervju är ganska lagom då han inte har någon väldigt förutfattad mening att tvinga henne bekräfta. Min uppfattning är att Christina aldrig gjort sig till utan säger vad hon upplever och känner. Och du nämner i förbigående NST. Fastän en av mina bättre vänner, den forne typografen Lennart Sjöberg var en av NST:s skickligaste (och vildaste) typografer var jag aldrig över tröskeln. Har dock gjort en sånt där sorts film som inte recenserades ihop med en tjej som hade semester från Engelholmsglass. Glassfabriken var i en grannkåk till NST, men ”studion” i Greve vid Köpenhamn.
GillaGilla
Jag besökte aldrig någonsin redaktionen uppe i Ängelholm och de enda jag kände där var mina redaktörer. Däremot promenerade jag bort till Landskrona Postens redaktion varje dag. Till en början för att faxa mina maskinskrivna texter till Ängelholm, efter internet var en rätt okänd företeelse.
GillaGilla
När Bernces Förlag & Svenska Dagbladet satsade på en tjock och faktaspäckad årsbok i samma format som NÄR VAR HUR, trodde man sig kanske med en lite folkligare, fräckare stil kunna konkurrera. Affisch- och omslagsbilden ur Rötmånad – Christina Lindberg helnaken och tidsenligt orakad där nere – återfinns därför på sid 51 i boken Hänt i världen 71 Illustrerat Årslexikon (dock utgiven redan i julrushen det året). Filmkritiker Bertil Behring skriver i anmodat snärtig stil: ”Janne Halldoff försökte sig också på ‘politiken’ med komedin Rötmånad men klämdes ömkligen mellan Christina Lindbergs jättebröst och Carl-Gustaf Lindstedts lustiga make.” (Men hur pass initierat var det att uppfatta Rötmånad som en vanlig komedi, eller att utan minsta feeling kalla Christinas två perfekta attribut för jättebröst?)
GillaGilla